Актуальність. Необхідною умовою ефективної та успішної наукової діяльності аспірантів є знання сутності методики та організації наукових досліджень. Важливе місце в цих знаннях займають математичні методи, моделі і інформаційні технології. Тому дисципліна "Математичні методи, моделі та інформаційні технології у наукових дослідженнях" є дуже важливою в підготовці наукових дослідників. Дисципліна складається з двох змістових модулів: методи та моделі дослідження економічних процесів, інформаційні технології в наукових дослідженнях.

Математичні методи та моделі відтворюють соціально-економічні процеси і явища, які залежать від великої кількості параметрів, що їх характеризують. Це обумовлює труднощі, пов’язані з виявленням структури взаємозв'язків цих параметрів. В умовах, коли рішення приймаються на підставі стохастичної, неповної інформації, використання методів математичного моделювання багатомірних об’єктів є необхідним.

В сучасному світі інформаційні технології здійснюють безпосередній вплив на всі сфери людської діяльності, інтегруються як невід’ємні складові і в наукову діяльність. Знання інформаційних технологій та володіння основним інструментарієм для вирішення завдань наукового пошуку, оброблення, представлення інформації та спілкування з колегами під час досліджень є необхідної складовою компетентністю сучасного науковця.

Метою викладання навчальної дисципліни “Математичні методи, Метою викладання навчальної дисципліни “Математичні методи, моделі та інформаційні технології у наукових дослідженнях” є вивчення теоретичних основ і можливостей практичного застосування методів моделювання систем, що функціонують в умовах невизначеності та інформаційних технологій для вирішення різноманітних завдань під час наукових досліджень.

Основними завданнями вивчення дисципліни “Математичні методи, моделі та інформаційні технології у наукових дослідженнях” є сформувати у здобувача освітньо-наукового ступеня доктора філософії концептуальні знання з методів і моделей, математичного апарату, сучасних концепцій, які визначають різні підходи до моделювання складних систем, знання основного інструментарію для вирішення завдань наукового пошуку, оброблення, представлення інформації та спілкування з колегами під час досліджень.

Об'єктом вивчення дисципліни "Математичні методи, моделі та інформаційні технології у наукових дослідженнях" є соціально-економічні системи різного рівня ієрархії.

Предметом дисципліни є сукупність математичних методів і моделей порівняльного аналізу багатомірних об’єктів, а також програмних інструментальних засобів , які використовуються в наукових дослідженнях.

У процесі викладання навчальної дисципліни основна увага приділяється оволодінню студентами професійними компетентностями, що наведені в табл. 1.

Таблиця 1

Професійні компетентності, які отримують студенти після вивчення навчальної дисципліни

Код

компетентності

Назва компетентності

Складові компетентності

Змістовий модуль 1. Методи та моделі дослідження економічних процесів

ММІТ1*

Здатність інтегрувати знання, пов'язані з оцінкою та аналізом багатомірних економічних об'єктів (процесів) і здійснювати вибір методів і моделей їх дослідження в умовах невизначеності та ризику

1) когнітивна – спрямована на оцінку рівня теоретичних знань за модулем, що дозволяє визначити рівень володіння навчальним матеріалом;

2) аналітична – спрямована на визначення здатності застосовувати отримані знання на практиці для вирішення широкого класу задач управління багатомірними соціально-економічними об'єктами та процесами;

3) креативна – спрямована на виявлення мислення студента, його здібності інтегрувати отримані знання для вибору комплексу методів і моделей дослідження багатомірних об'єктів (процесів) в умовах невизначеності й ризику.

Змістовний модуль 2. Інформаційні технології в наукових дослідженнях

ММІТ2*

Здатність використовувати інформаційні технології та програмні інструментальні засоби в наукових дослідженнях

1) когнітивна – спрямована на оцінку рівня теоретичних знань за модулемю, що дозволяє визначити рівень володіння навчальним матеріалом

2) аналітична – спрямована на визначення здатності застосовувати інформаційні технології та програмні інструментальні засоби для вирішення широкого класу завдань, пов’язаних з науковими дослідженнями

3) креативна – спрямована на виявлення мислення студента, його здібності інтегрувати отримані знання для вибору програмних інструментальних засобів для проведення наукових досліджень

*ММІТ – математичні методи, моделі та інформаційні технології у наукових дослідженнях