Актуальність. Становлення ринкових відносин на сучасному етапі розвитку супроводжується формуванням нового господарського механізму, у якому важлива роль приділяється прогнозуванню. Поблема прогнозування внаслідок швидких, часом погано передбачуваних змін зовнішнього середовища за останнє десятиліття набула особливої складності. За останні роки зв’явились нові методи, моделі та засоби вирішення завдань прогнозування. Дана дисципліна призначена для поглибленого вивчення прогнозування різних соціально-економічних процесів за допомогою застосування сучасного апарата економіко-математичного моделювання, що дозволяє проводити аналіз і прогнозування складних явищ при розробці стратегій соціально-економічного розвитку суб’єктів хазяювання.
Метою вивчення дисципліни є оволодіння теоретичними знаннями та практичним інструментарієм прогнозування соціально-економічних процесів, визначення можливих станів економічних об'єктів у майбутньому, дослідження закономірностей їх розвитку за різних умов.
Основними завданнями вивчення дисципліни "Прогнозування соціально-економічних процесів" є: ознайомлення з методологічними основами прогнозуючих систем; вивчення методів розробки прогнозів стану соціально-економічних систем різного призначення; придбання навичок розробки програми дослідження об’єкту прогнозування; придбання навичок побудови адекватних моделей прогнозування, аналізу динаміки розвитку соціально-економічних систем; придбання навичок сценарного прогнозування і планування діяльності організацій, обґрунтування стратегій їх розвитку на підставі використання сучасних методів економіко-математичного моделювання та інформаційних технологій.
Об'єктом вивчення дисципліни "Прогнозування соціально - економічних процесів" є економічні процеси розширеного відтворення.
Предметом дисципліни є сукупність методів і моделей розробки соціально – економічних прогнозів.
У процесі викладання навчальної дисципліни основна увага
приділяється оволодінню студентами професійними компетентностями, що наведені
в табл. 1.
Таблиця 1
Професійні компетентності, які отримують студенти після вивчення навчальної дисципліни
Назва компетентності |
Складові компентентності |
1. Здатність здійснювати постановку проблеми прогнозування соціально-економічних процесів, формувати програму дослідження об’єкту прогнозування |
1.1. Здатність аналізувати об'єкти соціально-економічного прогнозування, визначати підсистеми прогнозуючої системи; 1.2. Здатність здійснювати вибір методів і моделей для прогнозування конкретних економічних об'єктів, 1.3. Здатність здійснювати оптимізацію складу інформаційних джерел, необхідних для побудови моделі 1.4. Здатність здійснювати оцінку якості прогнозів. |
2. Здатність розробляти адекватні моделі прогнозування стану соціально-економічних систем різного призначення, формування сценаріїв та стратегій їх розвитку на підставі використання методів дослідження часових рядів, методів багатовимірного прогнозування, методів експертних оцінок. |
2.1. Здатність здійснювати прогнозування часових рядів на підставі простих методів; 2.2. Здатність здійснювати розробку короткострокого прогнозу на підставі адаптивних методів прогнозування; 2.4. Здійснювати розробку пошукового та нормативного прогнозів на підставі моделей прогнозування багатовимірних процесів 2.4. Здатність проводити аналіз періодичних коливань часового ряду, здійснювати прогноз з урахування сезонної та циклічної складових 2.5. Здатність здійснювати прогнозування стаціонарних часових рядів на підставі моделей авторегресії-ковзного середнього 2.6. Здатність здійснювати прогнозування складних економічних систем на підставі експертних методів 2.7. Здатність здійснювати прогнозування економічних процесів на підставі нейронних мереж |
3. Здатність використовувати сучасні інформаційні технології для розробки прогнозу стану соціально-економічних систем. |
3.1. Здатність формувати проекти зі сценарного прогнозування розвитку економічних систем 3.2. Здатність використовувати сучасні пакети прикладних програм для розробки моделей та прогнозування соціально-економічних процесів |
- Лектор: Гур'янова Лідія Семенівна
- Викладач: Гвоздицький Вiталiй Сергійович
- Викладач: Полянський Владислав Олександрович