Анотація навчальної дисципліни: Сучасні умови господарювання вітчизняних підприємств характеризуються високим рівнем мінливості чинників зовнішнього і внутрішнього середовищ, зростанням рівня конкурентної боротьби. Недостатньо високий рівень ефективності діяльності підприємств багато в чому обумовлений проблемами управління підприємством у конкурентному середовищі. Серед цих проблем слід зазначити: відсутність стратегій розвитку підприємств і стратегій конкуренції, їх орієнтація на короткострокові результати, недостатнє знання кон'юнктури ринку, відсутність механізмів виявлення й утримання конкурентних переваг підприємства, недостатня кваліфікація і мотивація управлінського персоналу. Все це обумовлює необхідність вивчення теорії та практики управління конкурентоспроможністю підприємств у ринкових умовах господарювання.
Навчальна дисципліна «Управління конкурентоспроможністю підприємства» є базовою навчальною дисципліною та вивчається згідно з навчальним планом підготовки фахівців освітнього ступеня «магістр» спеціальності 051 «Економіка», освітньої програми «Економіка підприємства».
Мета навчальної дисципліни: формування системи знань і практичних навичок з ефективного управління конкурентоспроможністю підприємства в сучасних умовах господарювання.
Об’єктом навчальної дисципліни є процес управління конкурентоспроможністю підприємства як відкритої
організаційно-економічної системи, яка функціонує в умовах ринкових відносин.
Предметом навчальної дисципліни є сучасні концепції, методичні підходи щодо оцінювання конкурентоспроможності продукції, підприємства та його потенціалу, діагностики конкурентного середовища підприємства та розроблення і обґрунтування оптимальної стратегії управління конкурентоспроможністю.
У результаті вивчення навчальної дисципліни студент повинен:
знати:
теорію та практику управління конкурентоспроможністю підприємства;
нормативно-правову базу регулювання конкуренції в Україні;
технологію аналізу ринку методом конкурентної діагностики;
теоретичні та практичні аспекти діагностики конкурентної позиції підприємства на ринку;
основні методи і підходи до формування сильних конкурентних переваг підприємства;
джерела і чинники формування конкурентних переваг;
прикладний інструментарій управління потенціалом підприємства, його конкурентоспроможністю і вартістю;
принципи формування конкурентоспроможності продукції;
обґрунтування управлінських рішень щодо забезпечення конкурентоспроможності підприємства та його структурних підрозділів;
сутність концепції управління конкурентоспроможністю підприємства та специфічні особливості управління нею в організаціях різних типів;
методи оцінювання соціальної конкурентоспроможності підприємства.
вміти:
ідентифікувати всі види конкурентних переваг, якими володіє підприємство, визначати ті, що мають бути досягнутими в майбутньому для поліпшення його конкурентоспроможності;
використовувати чинники конкурентоспроможності для створення конкурентних переваг підприємства;
виконувати розрахунки, пов’язані з оцінюванням рівня конкуренції в галузі;
визначати масштаби конкурентного галузевого середовища підприємства й оцінювати розстановку сил на ринку;
обґрунтовувати організаційно-технічні рішення щодо підвищення якості продукції і продуктивності виробництва;
економічно обґрунтовувати та конкретизувати функції управління конкурентоспроможністю підприємства;
застосовувати моделі та методики оцінювання конкурентоспроможності підприємства.
- Лектор: Селезньова Галина Олександрівна