Навчальна дисципліна «Типографіка» готує студентів до вивчення взаємопов'язаних професійно-орієнтованих і спеціальних питань щодо розробки макетів поліграфічних та мультимедійних видань з дотриманням правил класичної та екранної типографіки, а також надає можливість використання отриманих знань при підготовці курсових, кваліфікаційних робіт, дипломних проектів, при розв'язанні практичних задач.
Метою викладання навчальної дисципліни є:
формування у студентів системи теоретичних знань, прикладних умінь та практичних навичок щодо використання базових принципів, підходів та достатніх для вирішування наступних типових задач:
розробка макетів поліграфічних та мультимедійних видань;
обґрунтований вибір шрифтів, їх параметрів, шрифтових пар;
вибір програмних середовищ авторської розробки поліграфічних та мультимедійних видань;
формування системи знань, умінь і навичок, необхідних для найбільш адекватної передачі змісту видання через його оформлення;
оволодіння навичками продуманого візуального облаштування електронного або друкованого видання, що забезпечує легкість для читання та сприйняття тексту;
оволодіння навичками застосування сучасного програмного забезпечення та шрифтових сервісів.
Завданнями навчальної дисципліни є :
володіти навичками застосування основних правил екранної типографіки та типографіки друкованих видань;
застосовувати основні програми-менеджери шрифтів, шрифтові редактори, сучасні шрифтові сервіси;
володіти методами управління шрифтами на ПК;
знати класифікацію шрифтів і вимоги до шрифтів як елемента оформлення електронних видань;
володіти правовими аспектами застосування та редагування шрифтів;
знати одиниці типометричної системи;
знати графічні характеристики шрифту і його структуру;
знати естетичні вимоги до шрифту;
правильно застосовувати формати шрифтів (РоstScript,True Type, OpenType), їх особливості і область застосування;
враховувати особливості і тенденції розвитку типографіки друкованих та електронних видань;
враховувати психологічні і ергономічні вимоги до екранної типографіки.
Предмет дисципліни – процеси проектування та розробки поліграфічних та мультимедійних видань.
Навчальна дисципліна є забезпечуючою для курсових і дипломних проектів, адже процес візуального оформлення електронного або друкованого видання є невід‘ємною частиною розробки будь-якого сучасного поліграфічного або мультимедійного продукту.
У результаті вивчення дисципліни "Типографіка" студенти повинні набути компетентностей, які подані в табл. 1.
Таблиця 1
Компетентності, яких набувають студенти в результаті вивчення дисципліни "Типографіка"
Теми |
Знання |
Уміння |
Комунікації |
Автономність і відповідальність |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
Тема 1. Поняття про типографіку. Сфери її використання. Естетика і читабельність видання |
Сутність та базова термінологія типографіки. Сфери застосування. Основні одиниці вимірювання та їх співвідношення. Основні види візиток та їх особливості. Принципи раціональної організації текстової складової видань |
Оперувати базовою термінологією. Розробляти макети інформаційних та іміджевих візиток. Застосовувати сучасне програмне забезпечення для створення друкованих та інтернет-візиток |
Консультації працівників щодо доцільності поєднання різних шрифтів у макеті, кольорового рішення, методів оздоблення візиток |
Прийняття рішення щодо можливості, доцільності та повноти реалізації розроблених макетів. Здійснювати подальше навчання, яке значною мірою є автономним та самостійним |
Тема 2. Історія розвитку шрифтів і види їх класифікації |
Основні класифікації шрифтів; історію розвитку шрифтового оформлення, найбільш відомих типографів; вимоги до шрифтів як елемента оформлення друкованих та електронних видань; одиниці типометричної системи; графічні характеристики шрифту і його структура. |
Здійснювати обґрунтований вибір групи шрифтів. Застосовувати сучасні сервіси для вибору відповідних комп'ютерних шрифтів та їх параметрів. Застосовувати сучасні сервіси для визначення шрифтів, застосованих на сайтах. Застосовувати сучасні сервіси для попереднього перегляду сайтів з застосуванням заміни шрифтів. |
Надання допомоги у виборі модульної сітки. Консультації співробітників щодо правил комп'ютерного верстання . Рекомендації співробітникам щодо вибору шрифтових рішень та кольорової схеми сайта |
Підготовка макету сайта з урахуванням вимог комп'ютерної типографіки Удосконалення існуючих варіантів макетів сайтів Самостійна перевірка правильності комп'ютерного верстання інформаційної складової сайта. Самостійне застосування вимог комп'ютерної типографіки для удосконалення читабельності сайтів |
Продовження табл. 1
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
|
Тема 3. Шрифтові формати |
Класифікації форматів шрифтів та сфери їх засточування. Особливості основних форматів векторних шрифтів (РоstScript, TrueType, OpenType). Основні параметри шрифту. Інтерліньяж, трекінг і кернінг
|
Обирати відповідні гарнітури шрифтів для книжкових видань. Вибирати відповідний формат шрифту (РоstScript, TrueType, OpenType), здійснювати конвертування одного формату в інший. Управляти параметрами тексту на прикладі книжкової обкладинки |
Надання допомоги у виборі оптимального шрифтового формата. Консультації співробітників щодо доцільності застосування набору шрифтів та параметрів оформлення на прикладі книжкових обкладинок
|
Прийняття рішення щодо обрання найбільш відповідного макету оформлення книжкової обкладинки. Прийняття рішення щодо вибору пар шрифтів, що поєднуються Прийняття рішення щодо кольорової схеми оформлення видання |
|
Тема 4. Основи використання шрифту. Типографіка друкованих та електронних видань |
Правила традиційної типографіки та комп'ютерної типографіки. Фактори, що впливають на читабельність видань Особливості вибору та сприйняття рукописних шрифтів. Психологічні особливості рукописних шрифтів
|
Обґрунтовано застосовувати рукописні шрифти. Враховувати психологію візуального сприйняття текстової інформації на моніторі і вимоги ергономіки. Аналізувати відповідність обраного шрифту естетичним, психологічним вимогам та вимогам до читабельності видання |
Надання допомоги у виборі найбільш доцільної шрифтової гарнітури або поєднання гарнітур. Консультації співробітників щодо доцільності кольорового рішення макету видання |
Самостійне прийняття рішення про параметри шрифтового оформлення, композиції та кольорового рішення рекламної продукції |
|
Продовження табл. 1
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
|
Тема 5. Створення власних шрифтів, редагування шрифтів на ПК. Питання авторського права на шрифти |
Методи управління шрифтами на ПК. Правові аспекти використання шрифтів. Сучасне програмне забезпечення для роботи з шрифтами – популярні шрифтові редактори, шрифтові менеджери. Особливості створення та застосування власних шрифтів. Параметри якості шрифтів |
Обирати відповідні гарнітури шрифтів для електронних видань. Раціонально вибирати та використовувати сучасні системні прикладні програмні продукти для розробки, модифікації шрифтів та керування ними на ПК. Дотримуватися авторського права на шрифти |
Професійна допомога в раціональній організації та зберіганні множини шрифтів на ПК організації для співробітників підприємства
|
Прийняття рішення щодо якості обраних комп'ютерних шрифтів. Самостійно обрати сучасне програмне забезпечення для раціонального редагування гарнітур, створення власних шрифтів та керування шрифтами |
|
Тема 6. Типографіка кольору. Взаємодія кольору та шрифту |
Основні вимоги до кольорових схем. Особливості сприйняття шрифтів для різних кольорів Типові кольорові схеми Виворотка та особливості застосування шрифтів
|
Обирати відповідні гарнітури шрифтів для електронних видань. Раціонально вибирати та використовувати сучасні системні прикладні програмні продукти для розробки, модифікації шрифтів та керування ними на ПК |
Професійна допомога в раціональній організації та зберіганні множини шрифтів на ПК організації для співробітників підприємства
|
Прийняття рішення щодо якості обраних комп'ютерних шрифтів Самостійно обрати сучасне програмне забезпечення для раціонального редагування гарнітур, створення власних шрифтів та керування шрифтами |
|
Закінчення табл. 1
|
||||||
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
||
Тема 7. Особливості комп'ютерних шрифтів. Управління шрифтами на ПК. |
Особливості вибору та застосування комп'ютерних шрифтів. Одиниці вимірювання комп'ютерних шрифтів. Прийоми виділення. Параметри якості шрифтів |
Раціонально організовувати групи шрифтів на ПК та керувати ними. Вирішувати проблеми з використанням неякісних шрифтів. Застосовувати сучасне програмне забезпечення для керування шрифтами та групами шрифтів Розробляти макети сайтів та вдосконалювати існуючі сайти
|
Професійна допомога в виборі найбільш доцільного шрифтового менеджера для керування шрифтами. Консультації представників підприємства щодо використання шрифтових сервісів он-лайн
|
Самостійна розробка повідомлень за допомогою інфографіки. Самостійне створення хмар тегів (ключових слів) Самостійна візуалізація інформаційних повідомлень
|
||
Тема 8. Особливості та тенденції розвитку типографіки рекламної продукції |
Особливості розробки рекламної продукції. Вибір рекламних носіїв. Принципи розробки макетів зовнішньої реклами. Тенденції сучасної рекламної продукції |
Аналізувати доцільність наявних рекламних повідомлень Застосовувати принципи композиції та дизайну Розробляти дизайн-макети сучасних рекламних матеріалів із застосуванням правил типографіки |
Рекомендації співробітникам підприємства щодо вибору носіїв для рекламної продукції, їх розмірів та місця розміщення |
Підготовка декількох варіантів рекламної продукції та вибір найбільш доцільного з них. Самостійне формулювання рекомендацій та плану заходів щодо оптимізації рекламної кампанії |
||
- Лектор: Андрющенко Тетяна Юріївна
- Лектор: Бережна Олена Борисівна